Blogs en nieuwsberichten

Veel artsen dénken dat ze samen met hun patiënten beslissingen nemen. In de praktijk gebeurt dat in slechts in een derde tot een kwart van de gevallen. Zo nadert in een gesprek bijvoorbeeld een beslismoment, zonder dat een arts dat expliciet aangeeft, of hij maakt een selectie uit de behandelopties zonder met de patiënt het gehele scala door te nemen.

DOQ.nl laat zorgprofessionals aan het woord over praktijkervaringen, ontwikkelingen en visie op hun vakgebied. Op 30 september 2020 vertelde geriater Judith Wilmer wat ze tijdens een training leerde. Bijvoorbeeld dat veel patiënten de vraag “heeft u nog vragen?” interpreteren als: “Het consult is ten einde, het is tijd om te vertrekken”. Volgens haar moeten artsen èn patiënten getraind worden in het voeren van het goede gesprek. Zo leren zij hoe ze samen voorkomen dat een behandeling op basis van verkeerde aannames wordt gestart.

Vilans heeft voor artsen een training opgezet om het gesprek op een andere manier te voeren; met meer aandacht voor de doelen en samen beslissen. En voor patiënten en naasten een folder om hen meer bewust te maken van het belang van hun eigen inbreng in het gesprek.

Voor de partners van Cretio zijn dit bekende ontwikkelingen, die geheel in lijn liggen van Positieve Gezondheid. De tips van Vilans nemen we door met onze cliënten. En we voeren met hen het gesprek over hoe het met hen gaat, waar ze energie en een fijn gevoel van krijgen in plaats van alleen over problemen te praten. Zo krijgen ze een breed beeld van waar ze mee geholpen zouden zijn.

Hits: 6

Inwoners van een verzorgingshuis in Shanghai beelden een beroemd schilderij uit. Medewerkers van dit verzorgingshuis bedenken het, regelen de kleding en de make-up en helpen de ouderen met aankleden. Ook doen ze hun haar precies zoals de personen op het schilderij. Het resultaat is een galerij van kunstportretten door Chinese ouderen.

De foto’s van de ouderen werden een hit op sociale media in China en gingen ook daarbuiten rond.

Bekijk de beelden die op 5 oktober jl. door NOS en het NOS Jeugdjournaal zijn uitgezonden. Ze gaan over hetzelfde onderwerp, maar ze zijn net wat anders en te leuk om niet allebei te bekijken. Want de vreugde van de oudjes spat er af. Wat een plezier hebben ze er aan beleefd en hoe makkelijk is het in z’n werk gegaan. Zij hebben de dag van hun leven en maken heel veel andere mensen blij met het resultaat!

Misschien brengt het je op een idee?

Over idee gesproken: wist je dat de partners van Cretio ook meedenken over het realiseren van iets wat je heel graag zou willen en onmogelijk lijkt? De omstandigheden waarin we momenteel verkeren zijn eerder een aanmoediging dan een beperking. Zoek contact met een van de Regionale Cretio Partners en laat je verrassen!

Hits: 31

Praat vandaag over morgen is de campagne van ActiZ om mensen te laten nadenken over hun toekomst. In het artikel in de Zorgkrant.nl stelt Marien de Langen, bestuursvoorzitter van de Amsterdamse Woningcorporatie Stadgenoot, dat woningcorporaties daarbij moeten helpen én dat het belangrijk is hier met de oudere het eerlijke gesprek over te voeren. Ouderen weten dat er verandering komt, maar het is ingewikkeld om dat onder ogen te zien.
Als Regionale Cretio Partners ervaren wij dit regelmatig in ons werk met ouderen. We voeren dan ook vaak het gesprek met onze klant over hun woonwensen nu en in de toekomst en op welke manier daar invulling aan kan worden gegeven.
Heeft u behoefte aan zo’n gesprek (of kent u iemand die dat heeft), neem dan contact met ons op. Onze Regionale Cretio Partners helpen u graag.

Hits: 39

Op verzoek van minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Raad van Ouderen onderzocht welke initiatieven behouden moeten blijven die in coronatijd zijn ontstaan. Één van de conclusies van de Raad is het investeren in en ondersteunen van initiatieven voor beeldbellen en belcirkels voor thuiswonende ouderen. In dit artikel van Jan Willem Bloemen van Vilans leest u meer over dit advies en de randvoorwaarden om initiatieven hiertoe te laten slagen.

Als Regionale Cretio Partners hebben wij in het afgelopen jaar mede vanwege de coronamaatregelen veelvuldig contact gehouden met onze klanten via beeldbellen. Mooi om te ervaren dat zij ook op oudere leeftijd deze vorm van communicatie eigen hebben weten te maken. Hierdoor hebben we aan die zó belangrijke behoeften van ‘in contact blijven’ tegemoet kunnen komen en het eventuele gevoel van eenzaamheid kunnen verminderen.

Heeft u behoefte aan (digitaal) contact en/of heeft u hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Onze Regionale Cretio Partners helpen u graag.

Hits: 42

Bekijk hier onze eerder
verschenen nieuwsbrieven

TOP
X