Veel artsen dénken dat ze samen met hun patiënten beslissingen nemen. In de praktijk gebeurt dat in slechts in een derde tot een kwart van de gevallen. Zo nadert in een gesprek bijvoorbeeld een beslismoment, zonder dat een arts dat expliciet aangeeft, of hij maakt een selectie uit de behandelopties zonder met de patiënt het gehele scala door te nemen.
DOQ.nl laat zorgprofessionals aan het woord over praktijkervaringen, ontwikkelingen en visie op hun vakgebied. Op 30 september 2020 vertelde geriater Judith Wilmer wat ze tijdens een training leerde. Bijvoorbeeld dat veel patiënten de vraag “heeft u nog vragen?” interpreteren als: “Het consult is ten einde, het is tijd om te vertrekken”. Volgens haar moeten artsen èn patiënten getraind worden in het voeren van het goede gesprek. Zo leren zij hoe ze samen voorkomen dat een behandeling op basis van verkeerde aannames wordt gestart.
Vilans heeft voor artsen een training opgezet om het gesprek op een andere manier te voeren; met meer aandacht voor de doelen en samen beslissen. En voor patiënten en naasten een folder om hen meer bewust te maken van het belang van hun eigen inbreng in het gesprek.
Voor de partners van Cretio zijn dit bekende ontwikkelingen, die geheel in lijn liggen van Positieve Gezondheid. De tips van Vilans nemen we door met onze cliënten. En we voeren met hen het gesprek over hoe het met hen gaat, waar ze energie en een fijn gevoel van krijgen in plaats van alleen over problemen te praten. Zo krijgen ze een breed beeld van waar ze mee geholpen zouden zijn.
Hits: 141